Bowls boordevol lekkers

Bowls boordevol lekkers

Aziatische bowls zijn al een tijdje hip en het ziet er niet naar uit dat dat snel zal veranderen! Je kwam deze kleurrijke kommen misschien al tegen op sociale media, want ze zien eruit als echte kunstwerken.

De lijst met bowls is lang: Smoothie bowls, açai bowls, burrito bowls… Het kan allemaal! Maar de bekendste blijven de poké en buddha bowls. Het leuke is dat je kan blijven variëren. Zo kan je de inhoud van je bowl aanpassen aan het seizoen of aan de inhoud van je koelkast!


Poké bowls

De poké bowl komt oorspronkelijk uit Hawaï en betekent letterlijk 'in plakken snijden'. Het zijn slaatjes met gemarineerde stukjes vis, verschillende groenten, zeewier en rijst. Deze kleurrijke kommetjes waren eerst populair in Amerika en waaiden een tijdje geleden over tot bij ons.

verse ingrediënten - garnalen.jpg

De basis voor je bowl is rijst, quinoa of bulgur. Volkoren is zoals altijd de gezondste optie! 

Je kan kiezen voor vis (zalm of tonijn), vlees (kip of biefstuk) of een vegetarische variant (tofu, tempeh of quorn). Als je kiest voor rauwe vis of tofu, marineer je de ingrediënten eerst een kwartiertje in een sojasausje voor een heerlijke smaak. Je kan er ook voor kiezen om het vlees, de vis of tofu te bakken in plaats van marineren. 

  • Zo maak je de marinade: 1 eetlepel sojasaus, 1 koffielepel rijstazijn, 1 koffielepel sesamolie en 2 fijngesneden bosuitjes. 

Typische groenten voor een poké bowl zijn komkommer, avocado, edamameboontjes en zeewiersalade. Was deze, snij ze in blokjes en voeg ze toe aan de bowl. 

Afwerking gebeurt met een dressing: hiervoor kan je kiezen voor chili- of wasabimayonaise. 

  • chili mayonaise: je mengt 150 ml mayonaise met 80 ml sriracha (chilisaus) en 1 eetlepel limoensap
  • Wasabi mayonaise: mix 1 eierdooier met 5 ml wasabi pasta en voeg peper en zout toe. Meng geleidelijk aan 150 ml zonnebloemolie bij. Voeg als laatste 30 ml azijn toe. 

Als topping kan je kiezen voor fijngehakte lente-uitjes of geroosterde sesamzaadjes. 

 

Buddha bowls

gezonde salade.jpg

De verwijzing naar boeddha zit volgens sommigen in het feit dat het een gebalanceerde maaltijd is en volgens anderen is er een overeenkomst met de vorm van de goed gevulde bowl en de buik van Boeddha. Deze bowl is vegetarisch en zit dus boordevol groenten! 

De belangrijkste ingrediënten zijn:

Groenten

Je kan bijna alle soorten groenten in de bowls verwerken. Rauw, gekookt, gestoomd of gebakken, het kan allemaal! Enkele heerlijke voorbeelden: asperges, broccoli, paprika, avocado, tomaatjes...

Volkorengranen

Ook hier kan je zelf kiezen wat je het lekkerst vindt. Bulgur, noedels, quinoa, rijst, pasta of couscous.

Plantaardige eiwitten

Om aan je portie eiwitten te komen, kan je voor verschillende varianten kiezen. 

  • Vleesvervangers zijn belangrijk om opnieuw aan je portie eiwitten te komen. Enkele voorbeeldjes zijn tofu, tempeh of gewoon vegetarische alternatieven uit de winkel! 
  • Ook kan je peulvruchten zoals bonen, linzen, kikkererwten of edamame toevoegen. Edamame zijn jonge groene sojabonen. deze boontjes bevatten veel eiwitten, ijzer, omega-3-vetzuren, calcium, vitamine A en C.
  • Wie fan is, kan ook noten of zaden toevoegen. Je kan kiezen uit amandelen, hazelnoten, cashewnoten en verschillende soorten zaden zoals zonnebloempitten, chiazaad of pompoenpitten. 

Dip of dressing

Als laatste, maar niet minder belangrijk hebben we de dressing. Ook hier heb je weer overgrote keuze! Guacamole, hummus of andere dressing is allemaal mogelijk!