wisselwerken sta elk halfuur recht

Ik zie je wel zitten

Gemiddeld zitten we meer dan 8 uur per dag. Veel toch? Maar als je erbij nadenkt, verbaast het niet. Zitten is normaal geworden: op school, op het werk, in de auto, in de zetel… En al dat zitten, ook wel sedentair gedrag genoemd,  heeft een slechte invloed op onze gezondheid.

Sedentair gedrag infographic.png

Het klinkt nogal tegenstrijdig, maar je kan tegelijkertijd genoeg bewegen en toch te veel stilzitten. Een voorbeeldje: iemand kan elke dag een halfuur naar het werk fietsen, maar daar op zijn stoel ploffen en er niet meer van komen. Of je kan 3 keer per week goed gaan sporten, maar voor de rest doe je bijna niets meer. Wordt het wat ingewikkeld? De bewegingsdriehoek geeft een mooi overzicht

Minder zitten? Doe aan wisselwerken!

Het is niet alleen belangrijk om wat minder te zitten, maar ook om het zitten regelmatig eens te onderbreken. Gelukkig is dat helemaal niet zo moeilijk.  Wat kan je doen? 

  • Sta gewoon elk halfuur eens recht en strek je benen.
  • Maak na de lunch een korte wandeling.
  • Een kort overleg op het werk? Doe eens een stavergadering.  
  • Ga regelmatig water, koffie of thee halen.
  •  Werk met herinneringen. Er zijn veel sites en apps die je hierbij kunnen helpen. Een voorbeeldje: Big Stretch geeft elk halfuur een reminder om even recht te staan. 

koffiepauze_332050865_0.jpg
Voordelen 

Ga met de tips aan de slag en merk het verschil! Minder stilzitten geeft je een boost: je concentratie gaat erop vooruit en je hebt meer energie. En dan hebben we het nog niet over de mooie gezondheidsvoordelen die deze kleine aanpassingen met zich meebrengen! Mensen die het zitten vaker onderbreken, hebben gemiddeld gezien: 

  • Een lagere buikomtrek. 
  • Een betere cholesterol.
  • Minder kans op diabetes type 2.
  • Een lager BMI. 


Alle kleine beetjes helpen!

Test jezelf!

Ben je benieuwd of jij te veel zit per dag en of je genoeg beweegt?  Je kan het hier testen