Mindful eten in 5 stappen

Mindful eten in 5 stappen

Je kent het wel: snel een ontbijt naar binnen werken voor je naar je werk vertrekt, die zak chips in een keer leegeten voor de tv … Het lijkt wel of we steeds meer gehaast zijn waardoor we minder aandacht hebben voor onze dagelijkse gewoontes. Tijd om daarin verandering te brengen! Mindful eten helpt je daarbij. Het leert je genieten van je eten en terug echt te proeven.

1. Vermijd afleiding

Gedaan met rechtstaand eten in de keuken! Ga rustig aan tafel zitten, leg je telefoon aan de kant en zet de televisie uit.  Zo hou je je aandacht enkel bij je eetervaring.

2. Kleine hapjes, kleine porties

Een kleinere portie nemen helpt je om een minder te eten en toch een verzadigd gevoel te hebben. Kleine hapjes zorgen dan weer voor meer smaakprikkels

3. Eet langzaam, kauw voldoende

Soms eten we zo snel en gehaast dat ons lichaam niet de tijd krijgt om te weten dat het verzadigd is. Daardoor eten we vaak meer dan nodig. Door trager te eten, geef je je spijsvertering de kans om zijn werk te doen. Een tip: door genoeg te kauwen op je eten, ga je automatisch trager eten.

mindful 2 (Medium).jpg

4. Gebruik al je zintuigen

Geniet van je maaltijd met al je zintuigen. Kijk eens goed naar je eten en snuif de geur ervan op.. Proef vervolgens met aandacht en luister naar de geluiden die het maakt.. Nemen je zintuiglijke sensaties af? Dan ben je misschien verzadigd.

5. Pauzeer regelmatig tijdens je maaltijd

Neem kleine pauzes tussendoor door bijvoorbeeld je bestek even neer te leggen. Zo kan je gemakkelijker bewust beslissen of je nog meer wil eten of niet. Het resultaat raad je al: het zorgt er vaak voor dat je minder eet.

shutterstock_409205908 (Medium).jpg