Een gezonde brooddoos met de Voedingsdriehoek

Een gezonde brooddoos met De Voedingsdriehoek

Grijp jij ook altijd naar die makkelijke boterham met kaas? Of koop je regelmatig een belegd broodje? Met deze 5 tips maak je in een handomdraai een gezonde en gevarieerde brooddoos om de middag vol energie door te komen.

Ga voor energie – ga voor volkoren

Wanneer je ’s middags graag brood meeneemt kies je best voor de volkoren variant. Die bevatten meer voedingsstoffen én zorgen ervoor dat je je langer verzadigd voelt. Een win-win dus! Hetzelfde geldt trouwens voor pasta, rijst, couscous…

Makkelijk en gezond beleggen

Beleg hoeft niet saai te zijn. Je kan volop variëren! Kies vooral voor plantaardig beleg.

  • Fruit: banaan, aardbei, perzik, ...
  • Groenten: rauw, gegrild of als spread
  • Notenpasta: bijvoorbeeld 100% pindakaas
  • Peulvruchtenspread: bijvoorbeeld hummus
     

Wissel af en toe af met deze niet-plantaardige opties:

  • Eieren
  • Cottagecheese
  • Mozzarella
  • Plattekaas
  • Vis
  • (Gebakken) kip- of kalkoenfilet
  • Rosbief
     

De voedingsdriehoek raadt aan om maar 1 keer per dag vlees te eten. Dus ofwel als beleg, ofwel in je warme maaltijd. Charcuterie staat trouwens in de rode bol naast de driehoek omdat het allemaal sterk bewerkte producten zijn. Salami, hespenworst, filet americain… je steekt het dus best niet dagelijks in je brooddoos. 

Heb je graag een beetje boter op je brood? Kies dan voor een zachte minarine of margarine. Deze zachte plantaardige vetten bevatten minder verzadigde vetten en zijn zo beter voor je gezondheid! Beperk het gebruik van vetstoffen wel tot een mespuntje per snede.

Variatie doet eten!

Heb je geen zin in brood?  Mogelijkheden genoeg! Denk bijvoorbeeld aan een wrap, wat zilverliesrijst, quinoa of volkoren pasta. Maak een lekkere maaltijdsalade door extra groenten en peulvruchten toe te voegen.

Broodddoos wrap (Medium).jpg

Make it veggie!

Breng wat extra kleur in je brooddoos door je boterhammen te beleggen met een extra portie groenten. Dit kunnen rauwe, gegrilde of gekookte groenten zijn, maar je kan ook kan een slaatje of soep maken om je lunch naar een hoger niveau te tillen. Gebruik je een beetje mayonaise of een vinaigrette bij je slaatje? Gebruik dan geen vetstof meer op je boterhammen om te voorkomen dat je een zware lunch hebt.

Dessertje erbij?

Graag iets lekker om je lunch mee af te sluiten? Eet dan nog een lekker stuk fruit of een (plantaardige) yoghurt als dessert. Zo kan je de rest van de middag weer vol energie aan!

brooddoos (Medium).jpg