uit eten, samen aan tafel, restaurant, dineren

6 Tips om gezond uiteten te gaan

Ben je op dieet of heb je jezelf voorgenomen om gezond te eten? Veel mensen willen dan niet meer op restaurant gaan. Met deze tips schuif je voorbereid aan tafel en kan je genieten, zonder je principes en voornemens overboord te smijten.

Honger jezelf niet uit

Als je met een knorrende maag aan tafel gaat, is de kans groter dat je ongezonde keuzes maakt. Die borrelnootjes of het stokbrood met boter zien er dan nog aantrekkelijker uit dan anders …   Een kleine gezonde snack zoals rauwkost, een kom soep of een handvol noten  voor het restaurantbezoek helpt je de verleiding weerstaan.  Je kan natuurlijk ook gewoon vragen aan de ober om geen nootjes of brood op tafel te zetten. Als het er niet is, kan je er ook niet van eten. Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig.

Goed begonnen is half gewonnen

Bespaar jezelf keuzestress of vermijd dat je een impulsieve keuze maakt. De meeste restaurants hebben hun menukaart online staan. Bekijk die op voorhand. Zo kan je rustig kiezen en laat je je niet beïnvloeden door anderen.

Klant is koning

Koks zijn creatief, dus als jij bepaalde wensen hebt, kunnen ze daar rekening mee houden. Vraag naar de bereidingswijze, de portiegroottes en de mogelijke alternatieven. Vragen staat vrij en je kan samen met de ober naar oplossingen zoeken. Kies voor volkoren producten, vraag de dressing of saus apart…  Als er iets niet mogelijk is, zullen ze je met plezier uitleggen waarom. Heb je bepaalde allergieën of intoleranties? Dan kan je het restaurant op voorhand informeren. Zo kunnen ze erop inspelen en het nodige doen om jou een lekkere maaltijd voor te schotelen. 

Drink water

shutterstock_516826705 (Medium)_0.jpg

Water stilt de honger en bevat geen suikers. Drink dus voor en tijdens de maaltijd water.
Alcohol wakkert daarentegen je hongergevoel aan en zet aan tot ongezond eten. En we moeten je niet vertellen dat frisdrank ook niet echt gezond is… Door het bij water te houden, vermijd je veel extra calorieën. En geef toe, je eten gaat er niet minder door smaken. 

Eet op je gemak

Het duurt 20 minuten voor je hersenen het signaal krijgen dat je maag vol zit. Je volschrokken is dus geen goed idee, je zal je gemakkelijker overeten. Eet op het gemak, kauw goed en neem vooral genoeg tijd om te genieten.

Eet je bord niet leeg

shutterstock_362015222 (Medium).jpg

Porties op restaurant zijn vaak groter dan thuis. Mispak je hier niet aan. En onthoud dat je niet alles hoeft op te eten. Geen enkele ober kijkt er nog van op als je vraagt de rest mee naar huis te nemen. Let ook op de verhoudingen als je eet. Probeer genoeg groenten te eten en je niet vol te steken met vlees of frietjes.